مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون در همایش «تالاسمی، بزرگسالی و کیفیت زندگی» گفت: در بهمن سال ۱۴۰۰ که ابلاغ مدیریت در سازمان انتقال خون را دریافت کردم، به مدت دو یا سه هفته کیسه خون و کیت غربالگری در اختیار داشتیم و از این جهت وضعیت خوبی را در کشور شاهد نبودیم‌.

وی در ادامه افزود: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گام نخست افزایش اهدای خون به میزان نیاز بود و توانستیم در مدت سه ماه میزان اهدای خون را افزایش دهیم و این کار منجر به رشد ذخایر استراتژیک خون در کشور شد و هم‌اکنون تا آخر امسال ذخیره خون داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در ابتدای حضور بنده در استان سیستان و بلوچستان برای یک یا دو روز ذخایر خون داشتیم اما اکنون در این استان با همراهی سایر استان‌ها برای شش تا هفت روز ذخیره خون وجود دارد.

جمالی در خصوص گام دوم افزایش اهدای خون گفت: در برنامه‌ریزی‌ها گام نخست تأمین کافی خون و گام دوم افزایش کیفیت خون است؛ اگر کیسه‌ها فیلتردار باشد سلامت خون بیشتر است، با وجود مشکلات مالی کیسه‌های فیلتر دار را به ۶۰ درصد رساندیم تا عوارض برای گیرندگان خون به ویژه افراد تالاسمی کاهش یابد همچنین در قراردادهای جدید سازمان انتقال خون به دنبال افزایش کیسه‌های فیلتر دار هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات افراد تالاسمی حساسیت به خون تزریقی و ساختن آنتی‌بادی است، درباره سه اقدام مهم این سازمان متذکر شد: نخستین اقدام، ایجاد آزمایش‌های غربالگری خون است و امسال برای یک میلیون ۵۰۰ هزار مورد غربالگری آنتی بادی انجام خواهیم داد که این گام مهمی برای افزایش سلامت خون است البته تلاش داریم در سال آینده، غربالگری جزو کارهای روتین سازمان انتقال خون باشد.

جمالی با اشاره به اقدام دوم ادامه داد: با یکی از شرکت‌های آلمانی قراداد منعقد کردیم و بر این اساس از اواسط مهر ماه امسال یک میلیون تست Nat و از سال آینده برای همه تست Nat انجام خواهد شد که با این تست احتمال انتقال ایدز با تزریق خون به صفر می‌رسد، تحقق این موضوع یکی از آروزی دیرین است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اقدام سوم مبنی بر ایجاد بانک HLA (سلول‌های بنیادی خون‌ساز) بیان کرد: افراد مبتلا به تالاسمی می‌توانند از این روش استفاده کنند و آخرین روش بانک HLA به روش NGS را به سازمان انتقال خون آوردیم که البته به حمایت مالی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه تحقق این سه کار مهم به تامین مالی نیاز دارد، گفت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهادی ذکر شده است که در کمیسیون تلفیق مجلس نیز مصوب شده است که‌ با تصویب آن در صحن مجلس، غربالگری آنتی بادی و بانک HLA به روش NGS را عملیاتی خواهیم کرد.

وی با اشاره به یک نگرانی آن هم در درمانگاه تالاسمی عنوان کرد: ساختمان این درمانگاه بسیار قدیمی است و حجم بالای مراجعات بیماران تالاسمی را شاهد است، یک اتفاق مهم در کشور باید بیفتد و آن هم اینکه مراکز درمانی بیشتری افراد مبتلا به تالاسمی را پذیرش کنند.